AgendaTracker Q4 2023: Krig, fattigdom og drap preget nyhetsbildet  

Foto: Shutterstock


Det mangler ikke på triste saker i fjorårets siste mediekvartal. Avslutningen av 2023 ble preget av krigen i Gaza, fattigdom, drap og frykt for svenske tilstander. Få saker gjorde oss glade, med unntak av seks prosent som trolig med et snev av skadefryd, synes det var fint at Fotballandslaget ikke fikk plass i sommerens EM. 

Omkring 90.000 nyhetsartikler fra fjerde kvartal er analysert, og ifølge en spørreundersøkelse gjennomført av YouGov er det fortsatt krigene som gjør størst inntrykk på folk. På spørsmål om hvilke saker som har gjort inntrykk oppgir 67 prosent krigen i Gaza og 63 prosent krigen i Ukraina. Dette blir tett fulgt av fattigdom i Norge med 44 prosent og frykt for svenske tilstander med 33 prosent.   

70 prosent sier de blir meget triste og opprørte over krigene, mens 64 prosent får de samme følelsene av fattigdommen og 46 prosent blir det samme av frykten for svenske tilstander.

Stor spalteplass til Ukraina og Gaza

Resultatene viser at norske medier fortsatt gir stor spalteplass til krigen i Ukraina, at krigen i Gaza har fått sin tilmålte plass og at mange drapssaker, med Jonas Henriksen som det mest omtalte, opprører nordmenn.

NRK-dokumentaren “Ingen elsker Bamsegutt", fotballandslagets EM-fiasko, klimatoppmøtet og Lucas Braathen som la opp etter konflikt med Skiforbundet, har ellers preget nyhetsbildet. Heller ikke denne perioden var fritt for politiske skandaler med justisminister Emilie Mehl og NSM sine ulovlige lån som den mest omtalte.

– Fjerde kvartal ble dystert. Samtidig ser vi at mediedekningen holder seg stabil, og at nordmenn synes dekningen av både krigen i Gaza og Ukraina er god. Det viser at vi gjennom 2023 har beholdt interessen for de største sakene, sier Benedicte W. Siland, seniorrådgiver og fagansvarlig for digital kommunikasjon i Infomedia.

Klimatoppmøtet et av få lyspunkter

I motsatt ende, på spørsmål om hvilke av sakene som gjorde positivt inntrykk på folk, er det derimot lite å finne. 13 prosent finner håp om bedre tider i sakene om klimatoppmøtet COP28, mens seks prosent ble litt eller veldig glade for at Solbakkens menn snublet i nok en mesterskaps kvalik.  

– Det er vel bare å vente på bedre tider, både på og utenfor banen, for dette året ble avsluttet på verst tenkelige vis. Trøsten får være at nordmenn er fornøyde med medienes dekning av sakene og at krigene fortsatt gjør inntrykk på oss. Det hadde vært verre om de ikke gjorde det, avslutter Jørgen W. Bjerke, partner og rådgiver i PR-operatørene.

AgendaTracker er en kvartalsvis undersøkelse som analyserer hvilke nyhetssaker som er blitt mest omtalt i norske medier og hvilke inntrykk den norske befolkningen har fått av dem. Undersøkelsen er et samarbeid mellom YouGov, Infomedia og PR-operatørene.

Jørgen W. Bjerke

Partner og seniorrådgiver
958 76 462 / jb@pr-o.no

Forrige
Forrige

Skreddersydd medietrening

Neste
Neste

PR-operatørene girer opp med Porsche