The Northern Showdown

CASE

KUNDE

Riot Games


PRISER

2023

ÅR


Winner - In2 SABRE Awards 2024 (Online/Virtual Events)


Da Riot Games skulle lansere «Agent 23» i det taktiske FPS-spillet VALORANT, fikk PR-operatørene i oppgave å lage en lanseringskampanje med lokal forankring. Hele byrået – også de uten gaming-erfaring – deltok i det kreative. Resultatet ble The Northern Showdown – et oppgjør mellom to nasjoner.

Mål

Spillgiganten ønsket seg en lanseringskampanje med lokal forankring og med fokus på gamerne. I tillegg til de kvalitative målene, hadde vi en rekke kvantitative KPI-er. Vi ønsket oss bred mediedekning med en rekkevidde på om lag 20 millioner, 500 sosiale omtaler, mindre enn 10% negative omtaler og mer enn 300 involverte gamere.

Bakgrunn

I juni lanserte Riot Games Deadlock i det populære spille VALORANT. Deadlock er den tjuetredje karakteren og den første norske agenten i det internasjonale spillet. Spillfiguren har flere norske fraser som er gestaltet av en norsk stemmeskuespiller. Fra før av har spillet den svenske agenten Breach. Det åpnet selvsagt opp for tidenes showdown – hvilken nasjon har de beste gamerne?

Gjennomføring

Ideen tok utgangspunkt i den evigvarende nabokampen mellom de nordiske landene og en TikTok-trend fra 2022, der nordmenn og svensker terget hverandre med låtene «Vi kunne kjøpt hele Sverige hvis vi ville» og «Uten Sverige hadde Norge vært ingenting». Vi satte trenden til side og så nærmere på hvordan vi kunne bygge videre på rivaliseringen mellom Norge og Sverige i spillet.

Vi kom frem til et konsept der Norge inviterte Sverige til duell. Fem nordmenn mot fem svensker i så mange kamper som mulig over tre dager. Målet var engasjere både de erfarne og uerfarne gamerne – vi ville få nordmenn og svensker til å møte opp i kampen for sin nasjon.

Sammen med 00NATION og Prime bestemte vi oss for å ha et digitalt event over tre dager. Eventet ble toppet med et fysisk arrangement der gamerne kom sammen og kjempet i en e-sportssetting på 00NATION HQ i Oslo og på Red Bull Gaming Sphere i Stockholm. Vi fikk også organisk drahjelp av kjente streamere utnevnt til kapteiner, som veiledet og heiet på sine respektive nasjoner. The Nordic Showdown ble streamet via Twitch-kanaler, men også via flere mindre streamere og influensere sine kanaler.

Resultat

Duellen ble knallbra. I løpet av bare en uke klarte vi å samle over 600 gamere i en ny Discord-server. Til sammenligning har den største nordiske Discord-serveren for VALORANT om lag 1000 medlemmer, og den har eksistert i årevis. Den nye serveren kokte! Den var full av taktikk-prat og gamere som delte erfaringer og diskuterte strategi. Vi lot oss også imponerende over at vi ikke gjorde en eneste moderering i løpet av to uker.


Tilbakemeldingene fra involverte gamere, streamere og influensere under og etter arrangementet var også svært positive, og vi har fått en rekke henvendelser og spørsmål om når Northern Showdown 2.0 arrangeres. Dansker, finner, brasilianere og briter har også bedt Riot om å arrangere liknende dueller i deres hjemland.

Mediedekningen var enorm. Totalt nådde vi ut til over 100 millioner via organisk PR, og duellen fikk omtale i både amerikanske og brasilianske medier. Vi hadde godt over 500 sosiale omtaler, og disse var utelukkende positive. Totalt ble det spilt 82 kamper, og over 450 gamere var involvert i spillene, noe som utgjør omtrent 16 000 timer spilletid. Streamingen var også en stor suksess, der begge streamene firedoblet sine gjennomsnittstall. I tillegg hadde vi en rekkevidde på 25 millioner i sosiale medier, hvor cirka 80% var organisk.

Alt i alt elsket fansen den lokale lanseringskampanjen, og gamerne følte seg prioritert av Riot Games. Til slutt må det vel nevnes, selv om det sitter langt inne, at svenskene vant.

Forrige
Forrige

Ukjent aktør utfordrer banknorge i mediebildet

Neste
Neste

Hjem til jul