Hjem til jul

CASE

KUNDE

Rusta


2023

ÅR


Mål

Vise frem årets kolleksjon på en inspirerende måte for å skape kjennskap og styrke forholdet med journalister, frilansere og influensere – med målet om å oppnå innhold i tradisjonelle- og sosiale medier.

Bakgrunn

Julen er en av Rustas største satsingsområder, og høsten 2023 ønsket de å presentere årets julekolleksjon til journalister, frilansere og influensere. Målet var å bygge kjennskap til merkevaren, styrke gamle og nye relasjoner, samt få synlighet i tradisjonelle- og sosiale medier. Dette var tredje året på rad med gjennomføring av juleevent. I år ønsket vi å skape et nytt konsept for å overraske, vekke interesse og gi gjestene en ny opplevelse.

Gjennomføring

For å fornye Rusta sitt utrykk og opprettholde interessen til gjestene, utviklet vi konseptet «Hjem til jul» – et intimt og hjemmekoselig julearrangement i en leilighet i Oslo. Etter en god del research falt valget på en fin leilighet på Majorstuen som møtte våre forventninger og hadde den atmosfæren vi var ute etter. Det var også viktig at det var stor nok plass til å kunne presentere Rusta sine fire julestiler i hvert sitt rom: Classic, Northern Winterland, A Friendly Holiday and Happy Holiday. Utvelgelse av produkter var også en viktig del av planleggingen for å sikre at det var appellerende til gjestene.

I forkant av eventet ble det laget en gjesteliste med journalister, frilansere og influensere. Alle disse mottok «Hold av datoen»-invitasjon for å skape nysgjerrighet i god tid før utsendelse av selve invitasjonen. I tillegg fikk de mulighet til å velge mellom to tidspunkter for oppmøte – på den måten gjorde vi det mulig for flere å delta. Journalistene og frilanserne mottok også pressemateriell i forkant av arrangementet.

Vi stylet lokalet, ønsket gjestene velkommen og sørget for at alt gikk etter planen.

Under eventet presenterte Rusta sin fagkunnskap om årets produkter og trender i de ulike rommene – både stil, farger og materialer, for å gi gjestene inspirasjon til å pynte til jul i sine egne hjem.

Etter presentasjonen fikk gjestene tid til å gå rundt i leiligheten for å titte, ta bilder og stille spørsmål om kolleksjonen. Det ble servert gløgg og julekaker, og julemusikk spilte i bakgrunnen. Avslutningsvis fikk alle gjestene en goodiebag med produkter ved avreise. Journalister og frilansere som ikke kunne delta, fikk tilsendt produkter i etterkant.

Resultat

Det nye konseptet og eksponeringen av produktene i en leilighet der hver stilart kom tydelig frem i hvert sitt rom, var en stor suksess og overraskende for gjestene. Friheten til å komme og gå som de ville var også en viktig faktor, særlig for journalistene og frilanserne med mye jobb og eventer i samme tidsrom. Da var det enklere å stikke innom for å få en sniktitt på årets kolleksjon, uavhengig om dem var innom i femten minutter eller en time. Antall journalister og frilansere som deltok i år var dobbelt så mange som i fjor, og antallet påmeldte ble nesten doblet.

Influensernes ønske om å mingle ble også ivaretatt da det var satt av god tid mellom eventene. Dette førte til at det ble publisert langt flere bilder av produktene på sosiale medier, sammenlignet med året før. Totalt ble det delt innhold til 1 506 869 følgere.

I etterkant ble Rustas produkter nevnt og synligjort i en rekke interiør- og livsstilsmagasiner med en total rekkevidde på 9 184 850.

Årets julearrangement sørget for at gjestelisten var full, og en venteliste måtte lages. Vi fikk raskt henvendelser om invitasjoner til neste år, og flere forespørsler om influenser-samarbeid med Rusta. Konseptet ble også brukt på Rustas julearrangementet i Stockholm.

Forrige
Forrige

The Northern Showdown

Neste
Neste

Slik tok CARE Norge plass i mediebildet