Strategi med sugekraft

CASE

KUNDE

Roborock


2025

ÅR


Bakgrunn

Roborock har siden oppstarten hatt ett tydelig mål: å gjøre hverdagen enklere for forbrukerne. Selskapet er i dag en av verdens ledende produsenter av robotstøvsugere og håndholdte støvsugere, kjent for avansert teknologi og høy brukervennlighet. 

Vi har jobbet med Roborock siden 2022, med fokus på å introdusere merkevaren for det norske markedet. Arbeidet har omfattet alt fra mediekontakt og produktlanseringer til oversettelser og innholdsproduksjon. Det har gitt oss gode resultater, men vi har også erfart at det er utfordrende å engasjere et bredt publikum når det gjelder teknologifokuserte budskap. 

Mot slutten av 2024 så vi behovet for å tenke nytt og større. Med et marked i kraftig vekst og stadig flere konkurrenter som kjemper om oppmerksomheten, ble 2025 et nøkkelår for å styrke merkevaren i Norge. Nordmenn etterspør kvalitet, effektivitet og pålitelig informasjon før de tar kjøpsbeslutninger – og for Roborock var det avgjørende å vise frem hvordan produktene skiller seg ut i praksis, på funksjon, design og opplevelse. 

Med stadig flere aktører som kjemper om oppmerksomheten i markedet for robotstøvsugere, ønsket Roborock å befeste sin posisjon som en av de ledende aktørene innen smarte rengjøringsløsninger. For å oppnå dette og øke kjennskapen til både produktene og merkevaren i Norge, utviklet vi en målrettet PR-strategi for 2025. 

Mål og gjennomføring

Roborock ønsket å styrke sin posisjon i Norge og samtidig øke kjennskapen til merkevaren og de nyeste produktene. Målet var å skape bred synlighet i både tek- og livsstils-segmentet, bygge tillit gjennom tester, og formidle hvordan Roborocks teknologi faktisk gjør hverdagen enklere. I Norge har forbrukerne generelt stor tillit til redaktørstyrte medier og teknologijournalistikk, og derfor ble troverdig mediedekning og produktanmeldelser en sentral del. Arbeidet kan oppsummeres i følgende 5 hovedpunkter:  

  1. Tett samarbeid med Roborock
    I et trangt mediebilde med mange aktører som kjemper om oppmerksomheten, kreves det raskt og målrettet arbeid for å trenge gjennom. For å få til dette var tett samarbeid med Roborock avgjørende. Gjennom jevnlig dialog og korte responstider kunne vi raskt tilpasse innhold og innsalg til det norske markedet. Vi hoppet på aktuelle hendelser og merkedager som knagger, og sørget for at vinklingene alltid var relevante for journalister og norske forbrukere.  

  2. Forenkling av budskapet
    Teknologiprodukter har ofte avanserte funksjoner og komplekse spesifikasjoner, men vi oversatte dette til enkle, hverdagslige fordeler. Slik ble kommunikasjonen lettere å forstå både for journalister og forbrukere.  

  3. God produktkunnskap
    I en travel hverdag med fulle innbokser må journalister raskt se relevansen i en henvendelse. Med solid produktkunnskap internt kunne vi velge ut modeller som passet best til ulike medier, og fremheve funksjonene vi visste ville vekke størst interesse hos deres lesere. Dette gjorde innsalgene relevante og økte sjansen for omtale. 

  4. Bygge tillit gjennom testing
    Når mediene har stor pågang i forespørsler om produkttesting, gjelder det å være målrettet for å fange interessen. Trov­erdige produktanmeldelser fra etablerte medier har også stor påvirkning på norske forbrukeres kjøpsbeslutninger. Vi sendte ut utvalgte modeller til redaksjoner for testing, med nøye vurdering av hvilke produkter som ville være mest relevante for hver journalist.   

  5. Møte livsstilssegmentet
    Å nå livsstilssegmentet med et tydelig teknologifokus kan være en utfordring, og nettopp derfor sto denne målgruppen høyt på prioriteringslisten. For å bygge relasjoner og styrke kjennskapen til Roborock inviterte vi til et lunsjevent, der 4 influensere og 7 journalister deltok. De fikk en uformell introduksjon til merkevaren, presentasjon av fem nye modeller og anledning til å teste produktene på nært hold. 

Resultater

Dette har gitt gode resultater. I første halvår av 2025 økte medieomtalen av Roborock med 229 % sammenlignet med samme periode året før. I tek-segmentet økte omtalen med 185 %, mens livstils-segmentet hadde en vekst på hele 700 % – et tydelig bevis på at vi har lykkes med å nå et bredere publikum. 

I konkurransebildet styrket Roborock sin posisjon ytterligere, med 65 % av all merkevareomtale i kategorien. Dette viser at Roborock ikke bare er top-of-mind blant journalister, men også klarer å dominere dekningen i en stadig mer konkurranseutsatt kategori. Den sterke synligheten bidrar til å styrke Roborocks posisjon som ledende aktør i det norske markedet for robotstøvsugere.  

Neste
Neste

Pop-up julebutikk