Julen ringes inn med Rusta

CASE

KUNDE


ÅR

2022

Rusta


For å fremme Rustas julekolleksjon stylet vi Pakkhuset med årets produkter innenfor deres fire stiler for julen: Classic, Northern Winterland, A Friendly Holiday og Happy Holiday. Resultatet ble en magisk dag med glitrende juletrær, lukten av gløgg og stemningsfulle nisser.

Bakgrunn

Julekolleksjonen er en av Rustas største fokusområder. Hvert år gjøres en tredjedel av varehusene om til en juleavdeling med ulike dekorasjoner, belysninger og juletrær. I likhet med i fjor, ønsket Rusta å vise frem produktene på en inspirerende måte til både journalister og influensere.

Mål og gjennomføring

For å gi journalister og influensere et nærmere innblikk i årets fokusområder og nyheter, ble det naturlig å invitere til et pressearrangement hvor viktige opinionsledere får ta og kjenne på de kommende produktene. Målet var å spre inspirasjon, skape nysgjerrighet og synlighet i tradisjonell presse og sosiale medier.

Noe av det viktigste ved gjennomføring av et pressearrangement er forarbeidet. Det krever god planlegging både før, under og etter arrangementet. Det er mange detaljer som skal på plass, blant annet valg av produkter, hvordan lokalet skal bli seende ut og utvikling av kjøreplan. Med god kjennskap til målgruppen og en runde research, satte vi sammen en gjesteliste av relevante journalister, freelancere og influensere. Deretter sendte vi ut en «save the date»-invitasjon til de utvalgte i god tid før selve dagen.

Vi bestemte oss raskt for å ha arrangementet på Pakkhuset da lokalet møtte våre forventninger og støttet oppunder stemningen vi ønsket å skape for gjestene. Før og under selve dagen var vi tilstede for å pynte lokalet, ta imot gjestene og sikre at arrangementet gikk som det skulle.

For å gjøre arrangementet ekstra inspirerende, inngikk vi også et samarbeid med interiørstylist og influenser, Renate Lorentzen. Under arrangementet delte hun sin julereise og hvordan hun henter inspirasjon til å skape den perfekte julestemningen hjemme.

Markedsansvarlig for Rusta i Norge, Lena Nygård, delte litt om selskapets historie, mens produkt- og kategoriansvarlig, Carolina Nordhjelm, tok oss med på hvilke produkter og trender som gjelder i år – både stil, farger og materialer.

Mens gjestene ble inspirert av både Lorentzen og representanter fra Rusta, ble det servert en deilig julelunsj, etterfulgt av en smakfull dessert. Til slutt satte vi i gang en stemningsfull pakkelek hvor gjestene fikk mulighet til å vinne juleprodukter. Hovedpremien var et av Rustas glitrende juletrær – ferdigpyntet av Lorentzen.

Resultat

Det var stor interesse for arrangementet fra journalistene, frilansere og influenserne – både før, under og etter julelunsjen. Gjestelisten fylte seg raskt opp, og det ble totalt 30 påmeldte gjester. Journalistene ønsket i tillegg presseinformasjon, og gjerne invitasjon til neste års arrangement. Journalistene som ikke kunne delta fikk ettersendt juleprodukter som de takket så mye for.

Flere influensere har også etterspurt samarbeid med Rusta, både under og i etterkant av lunsjen. Mange takket for invitasjonen og et flott event, samt at de gjerne ønsket å delta ved en eventuell ny anledning.

Julearrangementet ble gjennomført til riktig tid i forbindelse med journalistenes produksjon av julemateriell. Blant annet fikk vi tilbakemeldinger fra samtlige om at det passet ypperlig å komme i riktig stemning før de startet på materiellet. Det er svært positivt at de signaliserer at Rusta er «top of mind» hos mediene, og at vi får mulighet til å inspirere dem i utarbeidelsen av kommende saker. Det er en god måte å bygge relasjon til Rusta som selskap på, men også til Rustas produkter ved at de har bedre kjennskap til kolleksjonen – som igjen resulterer i god produkt-PR.

Julelunsjen ble godt mottatt av både presse og influensere, og mange delte stemningsbilder- og videoer i sosiale medier. Postene hadde bra rekkevidde og engasjement som førte til at flere enn de som var til stede kunne bli inspirert av årets juletrender fra Rusta.

Forrige
Forrige

La oss snakke om mensen!

Neste
Neste

Lansering av «Sikkerhetsbruddet»