Grimaser ble til internasjonal heder i FIFA 22

CASE


KUNDE


ÅR

EA-Electronic Arts

2022


PRISER

Vinner - Digital Communication Awards 2022 (Short clip)

Sølv - Digital Communication Awards 2022 (Community Engagement)

Finalist - European Excellence Awards 2022 (Sosial Media)

Certificate of Exellence - In2 SABRE Awards (Sicial Media & Community Management, Social Video)


Da spillselskapet Electronic Arts skulle lage blest rundt sitt nye «End of an Era»-kort i det populære fotballspillet FIFA 22, tok vi videokameraet fatt for å møte Christian Gauseth i Mjøndalen. Hans utradisjonelle spillerportretter i FIFA Ultimate Team (FUT) hadde nemlig fått oppmerksomhet fra fans verden over – og det ville spillselskapet hylle. 

Source: RealSport101

Bakgrunn

Helt siden Mjøndalen IF for første gang var med i FIFA-serien til Electronic Arts i 2016, har Christian Gauseth gjort en grimase på portrettbildet som legges inn av alle spillerne. Hver gang et nytt bilde skulle tas, endret han grimase. Dette har fått mye oppmerksomhet av fans av spillet, både i Norge og i resten av verden. På nettforumet Reddit ble portrettene også en stor snakkis.

Da Gauseth skulle legge opp som fotballspiller etter 2021-sesongen, bestemte EA SPORTS FIFA seg for å gi Mjøndal-spilleren et «End of an Era»-kort i spillet – en ære som til vanlig er forbeholdt store internasjonale legender når de bytter klubb eller legger opp. Til dette ønsket de å lage en morsom video. 

Source: Dagbladet

Mål og gjennomføring

Produsere videoinnhold for å skape oppmerksomhet rundt utdelingen av «End of an Era»-kortet til Christian Gauseth i FIFA 22, i sosiale medier og blant spillets fans. 

Sammen med EA SPORTS FIFA la vi en plan for hvordan hyllesten skulle bli. Da det kreative var på plass, reiste teamet fra PR-operatørene til Consto Arena i Mjøndalen for å gjøre opptak med Christian Gauseth. Etter en dag med mange morsomme grimaser, dro teamet tilbake til Oslo og etter noen uker med klipping hos vår interne innholdsprodusent var resultatet klart. 

Resultat

Videoen ble delt i flere av Electronic Arts sine kanaler, blant annet på Instagram og Twitter. Der var det om lag fire millioner mennesker som fikk med seg innleggene med videoen, og tusenvis kommenterte hvor gøy det var at spillprodusenten valgte å hylle Gauseth. Twitter-innlegget med videoen ble likt av nesten dobbelt så mange som lanseringstraileren for FIFA 22. Spillselskapet fikk også skryt for å vise at de forstår seg på hva FIFA-gamerne setter pris på. Flere kalte videoen selskapets «beste innhold i år». 

Videoen ble i tillegg delt av en rekke store Youtubere som Macartney og FraFilter. Den ble også omtalt i en rekke norske og internasjonale medier innenfor sport og gaming. 

Forrige
Forrige

Lansering av «Sikkerhetsbruddet»

Neste
Neste

Julefilmen alle ser i julen